Välkommen till klubbmästerskap på Hultsfred brukshundklubb!

När? 31 augusti
Startid: 10:00, tider för varje gren skickas ut senast en vecka innan KM
För vem? För att kunna bli klubbmästare behöver du tävla för Hultsfred brukshundklubb men det går bra att delta utom tävlan om du tävlar för en annan klubb, inget krav på medlemskap. Tävlar du inte för någon klubb men är medlem i HBK får du givetvis delta i KM.
Kostnad: För de som deltar i KM är anmälan gratis, för övriga tävlanden kostar det 20 kronor per start.
Startordning: Lydnad, rallylydnad, agility (öppen + blåbär)
Övrigt: Deltagare i respektive gren kan komma att behöva hjälpa till som funktionär, självklart kommer du ha tid att både värma upp och skritta av din hund inför/efter din start. I lydnad och rallylydnad ska hunden vid tillfället vara minst 10 månader och i agilityn minst 18 månader för att få delta.
Anmälan sker till Anna@hultsfredbrukshundklubb.se. Glöm inte att skriva med hundens namn, ålder, eventuell storleksklass (agility), ditt namn, vilken/vilka grenar samt om du tävlar i KM eller inte.

Lydnad á HBK
Domare: Pia Johansson
Beskrivning av moment finns HÄR

Programmet som genomförs är följande:
1. Följsamhet/fritt följ (välj själv) - Koeff. 3
2. Ställande under gång, gå runt - Koeff. 3
3. Inkallning från liggande, 15m - Koeff. 3
4. Sändande till rutan, 15m - Koeff. 3
5. Hopp över hinder och apport - Koeff. 4
6. Fjärrdirigering, sitt, ligg 10m - Koeff. 4
7. Sändande runt kon, 25m, valfri position - Koeff. 4
8. Sitt och ligg under gång (L) - Koeff. 3
9. Platsliggande i gr, 2min, kopplets längd - Koeff. 3
10. Helhet - Koeff. 2

Lydnad startklass
Domare: Pia Johansson
Beskrivning av moment finns HÄR
Programmet som genomförs är följande:
1. Följsamhet - Koeff. 3
2. Inkallande - Koeff. 2
3. Sitt under marsch - Koeff. 3
4. Apportering - Koeff. 3
5. Fjärrdirigering - Koeff. 2
6. Hopp över hinder - Koeff. 2
7. Helhetsintryck - Koeff. 3

Rallylydnad
Domare: Anna Wenell
Moment ur nybörjare och fortsättning.
- För hundar som ej startat högre än nybörjare är koppel valfritt. För övriga ska hunden vara lös
- För hundar som ej startat högre än fortsättning genomförs banan på väster sida av föraren, för hundar som startat lägst avancerat sker banan på höger sida av föraren.

Agility öppenklass (hopp)
Domare: Anna Wenell
Bana motsvarande officiell klass 2.
Klassen körs i tre storlekar S - M - XL och är för hundar upp till 35 cm, 35 till 43 cm och från 43 cm. Hinderhöjden i respektive storleksklass är max 15 cm, 30 cm, max 45 cm.

Agility blåbärsklass (hopp)
Domare: Anna Wenell
Bana utan slalom endast hinder och tunnlar.
- För ekipage som ej startat officiell agilitytävling.